Jonge ondernemer start eigen veehandel

5 februari 2019
In ruim twee jaar tijd van jongen uit de stad tot succesvol veehandelaar. Voor Marco Visser geen droom, maar werkelijkheid. Inmiddels is hij ook online actief met Koeplaats.nl.

„Ik stop met school en word veehandelaar”, deelde Marco Visser (23) het thuisfront op een dag mee. Marco, die toen nog bij zijn ouders in Dokkum woonde, had het wel gehad met de schoolbanken. Al jaren molk hij in zijn vrije tijd bij een melkveebedrijf in de buurt. Omgaan met dieren was zijn lust en zijn leven. De liefde voor het veehandelsvak werd daar ook geboren. Hij volgde met veel interesse de veehandelaren die op het erf kwamen en dacht: „Dat wil ik ook.”

Vak leren

Marco voegde de daad bij het woord. Tussen de melkbeurten door ging hij op pad. Eerst alleen voor de handel in kalveren, later kwamen daar slachtkoeien bij. Als snel kreeg hij voet aan de grond. Hij steekt overigens niet onder stoelen of banken dat hij het vak moest leren en dat het ook wel eens mis ging. „Je moet je wel eerst bewijzen. Door bij kalveren direct een prijs te noemen, heb je de meeste kans dat je dieren mee krijgt. En daardoor heb ik er ook wel eens flink naast gezeten. Dan schiet je er bij in. Inmiddels heb ik al zoveel kalveren door de handen gehad dat ik het gewicht bijna feilloos kan inschatten.”

Koeplaats.nl

Marco is ook actief in Groningen. Hij merkte ook dat sommige Groningse boeren het jammer vonden dat het online platform Cowlinq uit de lucht werd gehaald. Daarom ontwikkelde hij samen met Else, die een fulltime baan heeft bij een agrarisch administratiekantoor, een nieuw handelsplatform: Koeplaats.nl. In eerste instantie is het alleen voor slachtkoeien. Else legt uit hoe het werkt. „Melkveehouders kunnen gratis een account aanmaken en hun slachtkoe aanmelden. Sommige boeren sturen via Whatsapp een foto mee en vragen wat de prijzen doen, maar dat hoeft niet. Wij hebben goed in beeld wat de slachtprijzen van de verschillende slachterijen zijn en sturen de betreffende dieren naar de afnemer die op dat moment het beste betaalt. Wij hebben afspraken met verschillende slachterijen en transporteurs in het land. Eventueel kunnen veehouders de gewenste afhaaldag aangeven en anders bellen wij hen of de door ons geplande dag past.”

Nog geen verdienmodel

De handel op het platform begint langzamerhand op gang te komen. Op de Waddeneilanden, Limburg en Zeeland na, kunnen melkveehouders in heel het land hun slachtkoeien aanmelden. Bij elke transactie rekenen ze 27,50 euro kosten. „Dit is alleen om de kosten van de transporteur te betalen. Dit wordt van de slachtprijs afgetrokken, laat Marco weten. „We verdienen er eigenlijk niets aan. Maar dat hoeft voorlopig ook niet. Veel werk kost het niet. We willen nu vooral een groot bereik creëren. Mogelijk dat we het platform later uitbreiden met kalveren of fokvee en dan zoeken we naar een passend verdienmodel.”

Tekst: Sjouke Jacobsen
Beeld: Anjo de Haan
https://www.melkvee.nl/artikel/181977-jonge-ondernemer-start-eigen-veehandel/